THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

zaterdag 6 februari 2010

05-02-10

De eerste volle dag in NY, en wat voor 1. Het begon al vroeg, om 03.30 uur was ik wakker en Ruud niet veel later. Ruud sliep even later toch weer in, ik had er meer moeite mee en ben maar het internet opgegaan. Uiteindelijk toch nog een uurtje liggen dutten.

Om 07.00 uur zijn we opgestaan en na een half uurtje op pad gegaan. Eerst een starbackie gehaald aan de overkant waarna we op de metro zijn gestapt. We hebben een weekkaart gekocht zodat we de komende dagen onbeperkt de metro kunnen nemen.
Dat we nog niet wakker waren merkten we toen we met de metro de Hudson overgingen. We waren onderweg naar Battery Park en dat ligt voor de Hudson. Overigens heb je een prachtig uitzicht vanuit de metro over de rivier. Bij de eerstvolgende halte zijn we maar uitgestapt en gelukkig konden we daarvandaan rechtstraaks naar de plaats van bestemming. Dit keer gingen we onder het water door.
In Battery Park hebben we de kaartjes voor de Statue of Liberty gehaald met Crown access. Er stond een groot bord dat ze uitverkocht waren voor die dag dus ik was blij dat ik ze via internet al besteld had. Op naar de eerste security check. Deze is vergelijkbaar met die op het vliegveld dus dat weten de meesten wel. Daarna even wachten en de boot op. Het was koud, de ijsschotsen dreven op het water.

De eerste stop was bij het vrijheidsbeeld. Nadat we ons gemeld hadden zijn we de rugzakken in een kluisje gaan doen want buiten fotocameraas mag er niets mee naar binnen.

Na de tweede security check (body scan) konden we aan de klus beginnen. Slechts 354 treden omhoog. Hierbij vergeleken was de eiffeltoren een makkie. Het eerste gedeelte gaat nog wel,dan zit je in de sokkel. Eenmaal in het beeld ga je een ellenlange wenteltrap op wat best wat moeite kostte. Misschien toch maar eens wat aan mijn conditie gaan doen .

Ruud vond de pauze niet erg vanwege zijn knie. Uiteindelijk kwamen we in het hoofd van het vrijheidsbeeld uit, boven de ogen. Geweldig daarboven.

Na enige uitleg over de bouw en de omgeving zijn we begonnen aan de afdaling. Ruud moest voetje voor voetje naar beneden op de wenteltrap. In de sokkel kon hij zich op de leuning naar beneden laten glijden. We hebben het museum bezocht over de geschiedenis en de bouw van het vrijheidsbeeld.

Na een grote hoeveelheid fotoos te hebben gemaakt zijn we onze rugzakken gaan halen en op de ferry gestapt naar Ellis Island.

Door alle indrukken die we inmiddels al op hadden gedaan zijn we vrij snel door het museum gegaan en onze neus achterna. Na een hotdog op de ferry hadden we flinke trek. Ruud ging weer voor de hamburger en ik voor de panini mozarella. Samen deelden we een chili cheese fries. We hebben heerlijk gegeten aan tafel bij een vrouw uit Louissiana die leuke verhalen wist te vertellen over haar reis naar europa en deze reis die ze maakte in de VS. Na het eten zijn we weer op de ferry gestapt naar de city.

In de city zijn we naar Ground Zero gewandeld waar we het visitors centrum hebben bezocht en een tour hebben gedaan met een insider.

We werden rondgeleid door een ex politie agente en een brandweerman die beide betrokken zijn geweest bij 9/11. Vooral de agente wist erg boeiend te vertellen over de gebeurtenissen die dag en de gevolgen ervan. Beide kampen met longproblemen door het stof/gruis/vergif wat ze ingeademd hebben toen de torens instortten.

Nadat we het museum hadden bekeken zijn we wederom een starbackie gaan halen want het was KOUD. 17.30 uur was het toen al.
We wilden op de metro stappen richting Time Square maar zijn eerst nog even naar Century 21 gegaan. Leuk om doorheen te wandelen maar totaal onoverzichtelijk. Ze verkopen hier oa designerkleding maar je moet maar zin hebben om al die rekken door te struinen. Alleen op de schoenenafdeling voor mannen hebben we de moeite genomen met als resultaat een paar Boss schoenen en een paar laarzen voor Ruud. Daarna toch vertrokken naar Time Square en na een wandelingetje waren we om 20.00 uur weer terug in het appartement.
Na een rustig haf uurtje zijn we weer op stap gegaan want we wilden nog wat eten. Het werd de japanner hier beneden en hoewel ik nog nooit met stokjes had gegeten ging het me toch aardig af.

Zelfs de rijst ging zonder veel problemen naar binnen. Na het eten hebben we nog een rondje Time Square gedaan maar om 23.00 uur was het echt mooi geweest.

Mijn telefoon is leeg en wil niet meer opladen. In geval van nood is Ruud te bereiken op zijn engelse nummer.

5 reacties:

Marja zei

Hoi Erika en Ruud,
Beetje jaloers begin ik wel te worden. Helemaal leuk wat jullie allemaal doen. Wat een gedoe zeg dat vrijheidsbeeld op klimmen. Het was vast de moeite waard.
Groetjes Marja

ria zei

hoi ruud en erika .vandaag vroeg op voor de sleutels van wippolder.even kijken of er al iets op de blog staat en ja hoor.gezellig al die trappen lekker voor je knie ruud zeker wel raar zonder kinderen groetjes van ruud en ria

Robert-Jan en Yvonne zei

Wauw wat een dag weer ! Dat is een mooi begin van het New York tripje zeg. Wij gaan aankomende zomer voor het eerst ook de trappen beklimmen, maar ik begrijp dat we wel wat moeten trainen daarvoor ...

Ook erg leuk alle foto's erbij, geeft je een goed idee van alles. Hartstikke leuk om mee te lezen, have fun weer (en ik zal je niet proberen te bellen ;-) !!!).

De Steijntjes zei

Een indrukwekkende eerste dag!! Wij hebben ook als eerste het vrijheidsbeeld gedaan met ellis island. Wij zijn alleen niet in de kroon geweest. Vonden jullie het de moeite waard?

Aan het eten zal het ook niet liggen, volgens mij vermaken jullie je daar prima.

Wat staat er nog meer op het programma? Hopelijk zit het weer nog wel een beetje mee voor jullie. Ik zal hard duimen.

Monique zei

Hoi Ruud en Eer,

Heb alles weer gelezen hoor, ben weer helemaal bij, haha.

Het zal ind. best gek zijn zonder de kids, maar ook weleens een keer lekker hoor samen.